Skip to main content

Harta Yang Sebenarnya


Harta Yang Sebenarnya


Jika direnungi, ternyata harta kita yang sesungguhnya hanya tiga saja, selebihnya memang harta kita tetapi hakikatnya bukan harta kita karena MAYORITAS harta sejatinya hanya kita tumpuk saja dan bisa jadi BUKAN kita yang menikmati, hanya sekedar dimiliki saja
Tiga harta sejati yang kita nikmati, itupun menikmati sementara saja yaitu

1. Makanan yang kita makan
Makanan yang di kulkas belum tentu kita yang menikmati semua. Makanan yang di gudang belum tentu kita yang menikmati semua. Uang yang kita simpan untuk beli makanan belum tentu kita yang menikmati
Ketika menikmati makanan pun ini hanya sesaat dari keseharian kita, hanya melewati lidah dan kerongkongan sebentar saja

2. Pakaian yang kita pakai
Termasuk sarana yang kita pakai seperti sepatu, kendaraan serta rumah kita. Ini yang kita nikmati. Akan tetapi inipun sementara saja karena pakaian bisa usang sedangkan rumah akan diwariskan

3. Sedekah
Ini adalah HARTA KITA YANG SEBENARNYA, sangat berguna di akkhirat kelak. Inipun berlalu sebentar dari genggaman kita di dunia
Selebihnya harta yang kita tumpul hakikatnya bukan harta kita, kita tidak menikmatinya atau hanya menikmati sesaat saja. Misalnya menumpuk harta:
– Rumah ada dua atau tiga, yang kita nikmati utamanya hanya satu rumah saja
-Uang tabungan di bank beratus-ratus juta atau miliyaran, yang kita nikmati hanya sedikit saja selebihnya kita hanya kita simpan


-Punya kebun yang luas, punya toko yang besar, hanya kita nikmati sesaat saja

Inilah yang dimaksud hadits, harta sejati hanya tiga. 
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
ﻳَﻘُﻮﻝُ ﺍﺑْﻦُ ﺁﺩَﻡَ ﻣَﺎﻟِﻰ ﻣَﺎﻟِﻰ – ﻗَﺎﻝَ – ﻭَﻫَﻞْ ﻟَﻚَ ﻳَﺎ ﺍﺑْﻦَ ﺁﺩَﻡَ ﻣِﻦْ ﻣَﺎﻟِﻚَ ﺇِﻻَّ ﻣَﺎ ﺃَﻛَﻠْﺖَ ﻓَﺄَﻓْﻨَﻴْﺖَ ﺃَﻭْ ﻟَﺒِﺴْﺖَ ﻓَﺄَﺑْﻠَﻴْﺖَ ﺃَﻭْ ﺗَﺼَﺪَّﻗْﺖَ ﻓَﺄَﻣْﻀَﻴْﺖَ
“Manusia berkata, “Hartaku-hartaku.” Beliau bersabda, “Wahai manusia, apakah benar engkau memiliki harta? Bukankah yang engkau makan akan lenyap begitu saja? Bukankah pakaian yang engkau kenakan juga akan usang? Bukankah yang engkau sedekahkan akan berlalu begitu saja? ” (HR. Muslim no. 2958)

Riwayat yang lain,

ﻳَﻘُﻮﻝُ ﺍﻟْﻌَﺒْﺪُ ﻣَﺎﻟِﻰ ﻣَﺎﻟِﻰ ﺇِﻧَّﻤَﺎ ﻟَﻪُ ﻣِﻦْ ﻣَﺎﻟِﻪِ ﺛَﻼَﺙٌ ﻣَﺎ ﺃَﻛَﻞَ ﻓَﺄَﻓْﻨَﻰ ﺃَﻭْ ﻟَﺒِﺲَ ﻓَﺄَﺑْﻠَﻰ ﺃَﻭْ ﺃَﻋْﻄَﻰ ﻓَﺎﻗْﺘَﻨَﻰ ﻭَﻣَﺎ ﺳِﻮَﻯ ﺫَﻟِﻚَ ﻓَﻬُﻮَ ﺫَﺍﻫِﺐٌ ﻭَﺗَﺎﺭِﻛُﻪُ ﻟِﻠﻨَّﺎﺱِ
“Hamba berkata, “Harta-hartaku.” Bukankah hartanya itu hanyalah tiga: yang ia makan dan akan sirna, yang ia kenakan dan akan usang, yang ia beri yang sebenarnya harta yang ia kumpulkan. Harta selain itu akan sirna dan diberi pada orang-orang yang ia tinggalkan. ” (HR. Muslim no. 2959)

BUKAN berarti seorang muslim harus miskin dan tidak boleh kaya. Tetapi gunakanlah kekayaan tersebut untuk membela agama dan membuat anda bahagia yang sejati sebagaimana perintah agama [1]
“Bahagia sejati adalah membuat orang lain bahagia”. Sebagaimana ungkapan indah
أسعد الناس من أسعد الناس


“Manusia paling bahagia adalah yang membuat manusia lainnya bahagia”. Gunakan harta untuk membantu orang lain. “Semakin kaya, semakin dermawan. Bukan semakin meningkatkan gaya hidup”. Tidak lupa harta tersebut kita sisihkan untuk anak-dan cucu kita sebagai warisan yang cukup bagi mereka agar mereka tidak meminta-minta dan hidup layak.

Semakin tua usia kita harusnya kita sadar harta yang kita tumpuk akan kita tinggalkan dengan kematian. Bukannya semakin tamak mengumpulkan harta dan melupakan bekal akhirat. Inilah yang diingatkan oleh Rasulullah shallallahu‘alaihi wa sallam
ﻳَﻬْﺮَﻡُ ﺍﺑْﻦُ ﺁﺩَﻡَ ﻭَﺗَﺒْﻘَﻰ ﻣِﻨْﻪُ ﺍﺛْﻨَﺘَﺎﻥِ ﺍﻟْﺤِﺮْﺹُ ﻭَﺍﻷَﻣَﻞُ
“Jika manusia berada di USIA TUA, ada dua hal yang tersisa baginya: sifat TAMAK dan banyak angan angan.” (HR. Ahmad, 3: 115, dishahihkan oleh Syaikh Syu’aib Al Arnauth)

Terlalu banyak dalil mengenai fitnah/ujian harta yang membuat manusia lalai dan lupa akan akhirat. Semoga kita dilindungi dari fitnah ini. Amin


Harta yang dimiliki tetapi belum benar-benar dimiliki jika tidak memenuhi satu syarat utama. Apa syarat tersebut? Syaratnya, harta tersebut memanfaatkan diri-sendiri, bahkan juga orang lain. Bagaimana?

Dengan membelanjakan dan menggunakan harta tersebut ke jalan yang betul seperti menyara diri-sendiri dan memberi nafkah kepada isteri dan anak-anak. Juga dengan memperbanyakkan BERSEDEKAH kepada orang lain, MENGELUARKAN ZAKAT dan MEWAKAFKAN harta ke jalan yang diredhai.

Cintai harta milik sendiri, bukan harta milik orang lain

Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud, “Daripada kalangan umatku ini, siapakah yang sayangkan harta saudaranya lebih daripada hartanya sendiri?”Sahabat bertanya, “Wahai Rasulullah, siapakah yang lebih menyayangi harta orang lain melebihi hartanya sendiri?”
Baginda bersabda lagi, “Harta milik sendiri adalah harta yang didermakan dan disedekahkan kepada orang lain. Harta orang lain adalah harta yang disimpan yang tidak disedekahkan kepada sesiapa.”

Apabila diteliti daripada hadis di atas, sangat jelas kepada kita bahawa Rasulullah s.a.w. menggalakkan umatnya supaya bersedekah berbanding menyimpan harta untuk kegunaan sendiri sahaja. Jika kita berasa hendak bersedekah, ini bermakna kita lebih menyayangi harta orang lain berbanding harta milik sendiri. Harta milik sendiri yang dimaksudkan dalam hadis di atas adalah harta yang disedekahkan kepada fakir miskin, anak-anak yatim serta orang yang berjuang di jalan Allah. Ini seumpama ‘tabungan’ kita untuk keperluan akhirat.

Semakin banyak sedekah dikeluarkan, semakin banyak harta dalam tabungan akhirat kita.
Firman Allah s.w.t. dalam surah al-Baqarah ayat 177 yang bermaksud: “Kebajikan itu bukanlah menghadapkan wajahnya ke arah timur dan barat, tetapi kebajikan itu adalah (kebajikan) orang yang beriman kepada Allah, hari akhir, malaikat-malaikat, kitab-kitab dan nabi-nabi, dan memberikan harta yang dicintainya kepada kerabat, anak yatim, orang miskin, orang yang dalam perjalanan (musafir) peminta-minta, untuk memerdekakan hamba sahaya, yang mendirikan solat dan menunaikan zakat, orang yang menepati janji apabila berjanji, dan orang yang sabar dalam kemalaratan, penderitaan dan pada masa peperangan.
Mereka itulah orang yang benar dan mereka itulah orang yang bertakwa.”

Ayat di atas menerangkan kepada kita siapakah yang layak untuk menerima sedekah yang mana antaranya adalah:Anak-anak yatim, Orang miskin Orang yang bermusafir, dan Fakir. Golongan ini berhak menerima sedekah dan zakat daripada orang yang berkemampuan.

Zakat dan sedekah sama ada dalam bentuk wang ringgit, makanan, pakaian atau pun barangan dalam jumlah tertentu boleh membantu meringankan beban yang ditanggung oleh golongan memerlukan ini. Zakat seperti zakat fitrah dan zakat harta pula sudah ditetapkan nilainya wajib dikeluarkan bagi membersihkan harta yang dimiliki kerana sebahagian daripadanya adalah milik golongan yang memerlukan ini. Anak-anak yatim berhak menerima zakat dan sedekah kerana mereka sudah tidak ada tempat untuk bergantung. Bagi anak-anak ini, selagi mereka belum mampu untuk berdikari, mereka berhak untuk menerima pemberian ini. Islam juga tidak meminggirkan orang miskin.

Dengan kewajipan mengeluarkan zakat yang dikenakan kepada mereka yang mampu, sekurang-kurangnya beban yang mereka tanggung dapat dikurangkan. Begitu juga dengan si fakir yang hidup melarat. Dengan sedikit pemberian daripada mereka yang berkemampuan, golongan ini mungkin tidak akan kelaparan. Rasulullah s.a.w. menggalakkan umatnya supaya lebih mencintai harta milik sendiri berbanding harta milik orang lain kerana harta yang kita miliki secara hak itulah yang akan menjamin masa depan kita di akhirat kelak.

Perbuatan menyanjung harta yang bukan milik kita adalah sesuatu yang sia-sia kerana langsung tidak memberikan apa-apa faedah pun kepada kita. Tidak rugi sebenarnya amalan suka bersedekah ini. Selain menanamkan bilangan harta yang kita miliki di akhirat kelak, sedekah juga menjadi penghalang daripada percikan api neraka. Allah s.w.t. menjanjikan syurga bagi orang yang beriman yang tidak tertipu dengan harta dunia dan itu adalah sebaik-baik ganjaran kepada orang mukmin.

Sangat banyak kelebihan yang bakal diterima oleh orang mukmin yang suka bersedekah. Firman Allah s.w.t. dalam surah al-Baqarah ayat 261 yang bermaksud:“Perumpamaan orang yang menginfakkan hartanya di jalan Allah seperti sebutir biji yang menumbuhkan tujuh tangkai, pada setiap tangkai ada seratus biji. Allah melipat gandakan bagi sesiapa yang Dia kehendaki, dan Allah Maha Luas Maha Mengetahui.” Bagi mereka yang sudah pun mengeluarkan harta untuk disumbangkan ke jalan Allah, suatu jaminan diberikan oleh Allah kepadanya bahawa pengorbanannya itu bukan suatu yang sia-sia.

Sebaliknya, mereka akan menerima pelbagai ganjaran yang tidak terhitung banyaknya daripada Allah di akhirat kelak. Allah s.w.t. berfirman dalam surah al-Baqarah ayat 262:
“Orang yang menginfakkan hartanya di jalan Allah, kemudian tidak mengiringi apa yang dia infakkan itu dengan menyebut-nyebutnya dan menyakiti (perasaan penerima), mereka memperoleh pahala di sisi Tuhan mereka. Tidak ada rasa takut pada mereka dan mereka tidak bersedih hati.”

Kesimpulan
Harta sebenar yang kita miliki bukanlah harta yang disimpan sahaja atau yang dimanfaatkan untuk diri-sendiri sahaja, tetapi adalah harta yang dimanfaatkan untuk orang lain. Harta inilah yang akan menjamin kehidupan kita di dunia ini dan juga di akhirat nanti.
Oleh itu, janganlah takut dan rasa kedekut untuk mengeluarkan sedekah dan membayar zakat daripada harta yang disimpan kerana dengan cara inilah kita menjamin bahawa harta tersebut benar-benar menjadi milik sendiri.Milik yang kekal hingga ke akhirat.

Catatan kaki:

[1] Sesuai hadits,
ﺃَﻓْﻀَﻞُ ﺍْﻷَﻋْﻤَﺎﻝِ ﺃَﻥْ ﺗُﺪْﺧِﻞَ ﻋَﻠَﻰ ﺃَﺧِﻴْﻚَ ﺍْﻟﻤـُﺆْﻣِﻦِ ﺳُﺮُﻭْﺭًﺍ
“Seutama-utama amal adalah engkau memasukkan kebahagiaan kepada saudaramu yang mukmin.” [HR Ibnu Abi ad-Dunya]

[2] Sebagaimana hadits
ﺇِﻧَّﻚَ ﺃَﻥْ ﺗَﺬَﺭَ ﻭَﺭَﺛَﺘَﻚَ ﺃَﻏْﻨِﻴَﺎﺀَ ﺧَﻴْﺮٌ ﻣِﻦْ ﺃَﻥْ ﺗَﺬَﺭَﻫُﻢْ ﻋَﺎﻟَﺔً ﻳَﺘَﻜَﻔَّﻔُﻮﻥَ ﺍﻟﻨَّﺎﺱَ


“Sesungguhnya jika kamu meninggalkan ahli warismu kaya, itu lebih baik daripada kamu meninggalkan mereka dalam keadaan miskin sehingga mereka terpaksa meminta-minta kepada sesama manusia.” (HR. Bukhari)

***********************

Kontributor: Ust Raehanul Bahraen. Editor: Ustaz Sofyan Kaoy Umar, MA, CPIF. Email: ustazsofyan@gmail.com


Popular posts from this blog

Zakat di Masa Rasulullah, Sahabat dan Tabi'in

ZAKAT DI MASA RASULULLAH, SAHABAT DAN TABI’IN Oleh: Saprida, MHI;  Editor: Ustaz Sofyan Kaoy Umar, MA, CPIF Islam merupakan agama yang diturunkan kepada umat manusia untuk mengatur berbagai persoalan dan urusan kehidupan dunia dan untuk mempersiapkan kehidupan akhirat. Agama Islam dikenal sebagai agama yang kaffah (menyeluruh) karena setiap detail urusan manusia itu telah dibahas dalam Al-Qur’an dan Hadits. Ketika seseorang sudah beragama Islam (Muslim), maka kewajiban baginya adalah melengkapi syarat menjadi muslim atau yang dikenal dengan Rukun Islam. Rukun Islam terbagi menjadi lima bagian yaitu membaca syahadat, melaksanakan sholat, menunaikan zakat, menjalankan puasa dan menunaikan haji bagi orang yang mampu. Zakat adalah salah satu ibadah pokok yang menjadi kewajiban bagi setiap individu (Mukallaf) yang memiliki harta untuk mengeluarkan harta tersebut sesuai dengan aturan-aturan yang berlaku dalam zakat itu sendiri. Zakat merupakan rukun Islam yang ketiga setelah s

Akibat Menunda Membayar Zakat

Akibat Menunda Membayar Zakat Mal  Pertanyaan: - Jika ada orang yang tidak membayar zakat selama beberapa tahun, apa yang harus dilakukan? Jika sekarang dia ingin bertaubat, apakah zakatnya menjadi gugur? - Jika saya memiliki piutang di tempat orang lain, sudah ditagih beberapa kali tapi tidak bisa bayar, dan bulan ini saya ingin membayar zakat senilai 2jt. Bolehkah saya sampaikan ke orang yang utang itu bahwa utangmu sudah lunas, krn ditutupi dg zakat saya.. shg sy tdk perlu mengeluarkan uang 2 jt. Mohon pencerahannya Jawab: Bismillah was shalatu was salamu ‘ala Rasulillah, wa ba’du, Orang yang menunda pembayaran zakat, dia BERDOSA. Sehingga wajib bertaubat. Imam Ibnu Utsaimin ditanya tentang orang yang tidak bayar zakat selama 4 tahun. Jawaban Beliau, هذا الشخص آثم في تأخير الزكاة ؛ لأن الواجب على المرء أن يؤدي  الزكاة فور وجوبها ولا يؤخرها ؛ لأن الواجبات الأصل وجوب القيام بها فوراً ، وعلى هذا الشخص أن يتوب إلى الله عز وجل من هذه المعصية “Orang ini berdos

Zakat Fitrah

Zakat Fitrah Lafal Niat Zakat Fitrah Seluruh amal ibadah harus melibatkan niat. Bukan hanya ibadah wajib tapi juga ibadah sunnah. Niat merupakan bagian dari penentu sah atau tidaknya suatu amalan. Tak terkecuali pada pelaksanaan zakat fitrah yang wajib ditunaikan oleh setiap individu Muslim, baik laki-laki, perempuan, dewasa, anak-anak, merdeka, atapun hamba sahaya. Niat adalah iktikad tanpa ragu untuk melaksanakan sebuah perbuatan. Meski niat adalah urusan hati, melafalkannya ( talaffudh ) akan membantu seseorang untuk menegaskan niat tersebut. Talaffudh berguna dalam memantapkan iktikad karena niat terekspresi dalam wujud yang konkret, yaitu bacaan atau lafal. Berikut beberapa lafal niat zakat fitrah dalam bahasa Arab: Niat Zakat Fitrah untuk Diri Sendiri ﻧَﻮَﻳْﺖُ أَﻥْ أُﺧْﺮِﺝَ ﺯَﻛَﺎﺓَ ﺍﻟْﻔِﻄْﺮِ ﻋَﻦْ ﻧَﻔْسيْ ﻓَﺮْﺿًﺎ ِﻟﻠﻪِ ﺗَﻌَﺎﻟَﻰ “Aku niat mengeluarkan zakat fitrah untuk diriku sendiri, fardu karena Allah Ta‘âlâ.” Niat Zakat Fitrah untuk Istri ﻧَﻮَﻳْﺖُ ﺃ